מחקר חדש חושף כי כמעט מחצית מהעובדים סובלים מבדידות במקום עבודתם. הסיבה לכך, על פי הסקר, שפורסם בדיילי מייל, היא שאין לעובדים אלו שום דבר משותף עם הקולגות שלהם.

אמנם נמצא כי עובדים רבים החשים בודדים במקום העבודה הם כאלה שמבלים את רוב שעות העבודה שלהם לבד, אך גם אלו שמוקפים רוב זמנם בעבודה בקולגות שצעירים מהם סובלים מבדידות בשיעור גבוה. על פי הסקר, שכלל כ-2,000 נשאלים, עובדים בטווח הגילים שבין 35 ל-44 נמצאים בסבירות הגבוהה ביותר לסבול מבדידות במקום העבודה.

נועה שלו, פסיכולוגית תעסוקתית, מסבירה כי עובדים רבים מגיעים לעבודה בגישה שאומרת "לא באתי לעבודה כדי לעשות חברים", שאינה דווקא נכונה. לפי שלו, בני אדם הם יצורים חברתיים, "אנחנו מגדירים את עצמנו ביחס לסביבה בה אנחנו נמצאים ותחושת השייכות משמעותית לנו מאד, כך שבמידה ואנחנו לא יוצרים קשרים מיטיבים ותחושת שייכות במסגרת, בטח במסגרת משמעותית כמו מקום העבודה שלנו, אנחנו עלולים לחוש תסכול ובדידות, ואף לקחת את התחושות הללו איתנו הביתה, כך שגם המעגלים החברתיים האחרים שלנו יושפעו וייזוקו מהן" היא מסבירה.

השפעה רחבה

הבדידות הזו משפיעה לרעה לא רק על העובדים אלא גם על המעסיקים, שכן עובד בודד יחוש פחות מוטיבציה ומחוייבות לעבודה, יהיה פחות יצרני ואף ישפיע לרעה על האווירה בצוות. אז מה אפשר לעשות כדי לחוש פחות בודדים ולהימנע מהאפקטים השליליים של הבדידות על עבודתנו וחיינו? 

לפי שלו, הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא להבין את מקור התחושות – האם זו תחושה חדשה לכם או שמא הרגשתם בתחושות דומות במסגרות קודמות בהן השתתפתם? האם התחושות משתנות כתלות בגורמים בסביבה, אנשים או סוגי משימות שמאפשרים תקשורת קרובה יותר עם עובדים אחרים?

שנית, אם יש אפשרות, כדאי להתייחס גם למאפיינים החברתיים בעת בחירת מקום העבודה- "בדידות במקום העבודה עשויה להיווצר כפועל יוצא של בחירה שאינה עונה על צרכינו הרגשיים והחברתיים", מסבירה שלו. שאלו את עצמכם: עד כמה יהיה לי נעים לעבוד בסביבה החברתית? אם אני אדם שאוהב עבודת צוות, הדרכה, סיוע, חשיבה משותפת וכו' - האם אמצא את כל אלה בעבודה, האם יהיו בעבודה אנשים "דומים לי" במאפיינים שחשובים עבורי?

לאכול במשרד
תפסיקו לאכול לבד מול המחשב | אילוסטרציה: Shutterstock

הדבר הבא ששלו ממליצה עליה הוא לעודד שיתוף, שקיפות ועזרה הדדית – "אנחנו אוהבים אנשים נדיבים שעוזרים לנו ומשתפים בידע שלהם. נטייתם של עובדים לשמור על הידע קרוב לחזה, נובעת מפחד להפוך ללא רלוונטיים, אבל גם עשויה לחבל במעמדם ולסמן אותם כבעייתים, לא משתפי פעולה ואף ככאלה שמחבלים בעבודת הצוות ובמטרות המשותפות."

בנוסף לשיתוף פעולה, שלו ממליצה גם לפרגן לעובדים האחרים, כך שידעו כאשר אתם מעריכים אותם ולא לשכוח לתת קרדיט למי שעבד איתכם ותרם להצלחתכם.

עוד טיפ שבהחלט יכול לעזור להפיג את תחושת הבדידות הוא לצאת להפסקות – "ההפסקה נועדה לעזור לכם להתרענן, לחדש כוחות ולהפחית שחיקה" אומרת שלו. "אל תאכלו מול המחשב, נצלו את הזמן ליצירת קשרים, ולשיחות עם עמיתיכם על נושאים שאינם מקצועיים. הדבר יאפשר לכם להכיר אותם טוב יותר, למצוא נקודות דמיון והשקה שלאו דווקא הכרתם ולהתקרב אליהם. בנוסף גם הפוגות קלות, להכנת קפה, לסיגרייה או להתייעצות פנים מול פנים במקום במייל, הן הזדמנויות לייצר שיח עם קולגות ולתרום ליחסים הטובים ולתחושה הטובה במשרד."